Skradankowa historia gier: Od Castle Wolfenstein do Assassin’s Creed

Jest coś pociągającego w skradaniu się w sposób niezauważony. Czy to dreszczyk emocji związany z polowaniem, czy satysfakcja z udanej misji, gry typu stealth zawsze zajmowały specjalne miejsce w sercach graczy. Ten artykuł zabierze Cię w retrospektywną podróż przez historię gier skradankowych, od ich skromnych początków do dzisiejszych hitów. Chwyć więc swoje ukryte ostrze i zaczynajmy!

Jak gry stealth ewoluowały przez lata

Chociaż gry typu stealth istnieją od jakiegoś czasu, dopiero niedawno stały się popularne. Jest to w dużej mierze spowodowane postępem w technologii gier wideo, które pozwoliły deweloperom stworzyć realistyczne i wciągające światy dla graczy do zbadania. Ponadto projektanci gier byli w stanie wymyślić nowe i innowacyjne sposoby, aby rzucić wyzwanie graczom, co pomogło zachować świeżość gatunku.

Jedną z najwcześniejszych gier typu stealth był Castle Wolfenstein, który został wydany w 1981 roku. Celem gry było skradanie się po nazistowskich zamkach i wykradanie sekretów, a wszystko to przy unikaniu wykrycia. Gra była chwalona za realistyczną grafikę i wykorzystanie efektów dźwiękowych do stworzenia wciągającego doświadczenia.

W 1992 roku Tom Clancy wydał klasyczną grę Splinter Cell, która wprowadziła wiele mechanik, które są obecnie standardem w grach typu stealth. Na przykład, Splinter Cell zawierał miernik światła, który pozwalał graczom ocenić, jak bardzo są widoczni dla wrogów. Wprowadził również koncepcję „stealth kills”, która pozwalała graczom na eliminowanie wrogów po cichu i bez wykrycia.

Przez lata gry typu stealth wciąż ewoluowały i wprowadzały innowacje. Metal Gear Solid, na przykład, wprowadził ideę kamuflażu, który pozwolił graczom wtopić się w otoczenie. Assassin’s Creed wprowadził koncepcję parkour, która pozwalała graczom szybko i sprawnie poruszać się po otoczeniu. Z kolei Dishonored wprowadził „moce”, które pozwalały graczom manipulować otoczeniem w kreatywny sposób.

Castle Wolfenstein

Castle Wolfenstein to gra typu stealth-based shooter z 1981 roku opracowana przez Silasa Warnera i opublikowana przez Muse Software dla Apple II. Gra rozgrywa się w czasie II wojny światowej, gdzie gracz przyjmuje rolę amerykańskiego żołnierza o imieniu William „B.J.” Blazkowicza, który zostaje wysłany na tajną misję infiltracji nazistowskiego zamku i kradzieży tajnych dokumentów.

Gra była chwalona za realistyczną grafikę i efekty dźwiękowe, które pomogły stworzyć wciągające doświadczenie. Była to również jedna z pierwszych gier, w których pojawiły się walki z bossami, co dodało dodatkowy poziom wyzwania do rozgrywki.

Ghost of Tsushima

Gra akcji Ghost of Tsushima firmy Sucker Punch Productions osadzona jest w feudalnej Japonii i będzie miała za zadanie pokonać Imperium Mongolskie. Gra wygląda na inspirowaną filmami o samurajach i zapowiada się na niezwykle bogate i piękne doświadczenie.

Ghost of Tsushima wygląda na bardzo wymagającą grę. Gracze będą musieli wykorzystać skradanie i strategię, aby pokonać swoich wrogów. Wygląda na to, że twórcy naprawdę starają się uchwycić uczucie bycia samotnym samurajskim wojownikiem walczącym przeciwko znacznie większym siłom.

To powinno sprawić, że Ghost of Tsushima będzie niezwykle wyjątkowym doświadczeniem, które z pewnością spodoba się fanom gier akcji i filmów o samurajach.

Seria Assassin’s Creed

Seria Assassin’s Creed to popularna franczyza gier wideo typu stealth (skradanki), która została stworzona w 2007 roku przez firmę Ubisoft. Gry śledzić historię zabójcy nazwie Desmond Miles, który jest w stanie korzystać z urządzenia znanego jako „Animus”, aby przeżyć wspomnienia swoich przodków. Akcja gry rozgrywa się w różnych miejscach w historii, w tym w czasach wypraw krzyżowych, renesansowych Włoszech i XVIII-wiecznym Londynie.

Seria Assassin’s Creed jest chwalona za zawiłą fabułę, wciągającą rozgrywkę i zapierającą dech w piersiach oprawę graficzną. Gry sprzedały się w ponad 100 milionach egzemplarzy na całym świecie, co czyni je jedną z najlepiej sprzedających się serii gier wideo wszech czasów.

Altair to grywalna postać w serii Assassin’s Creed. Urodził się w Masyaf w Syrii w 1165 roku i był członkiem Lewantyńskiego Bractwa Asasynów.

Altair był wykwalifikowanym asasynem i znany był ze swojej zabójczej precyzji i techniki. Był również biegły w parkourze, który wykorzystywał do poruszania się po dachach miast, aby uniknąć wykrycia.

Altair był często niedoceniany przez swoich wrogów, ale zawsze udawało mu się znaleźć sposób, aby ich przechytrzyć. Był zaciekłym wojownikiem i zawsze był zdeterminowany, by chronić tych, na których mu zależało.

Altair jest uważany za jednego z najbardziej ikonicznych asasynów w serii Assassin’s Creed. Pojawił się we wszystkich głównych grach z serii, a głosu użyczył mu aktor Darby McDevitt.

Ezio Auditore da Firenze jest bohaterem serii Assassin’s Creed II. Urodził się we Florencji we Włoszech w 1459 roku i jest wykwalifikowanym asasynem, który w ciągu swojego życia walczył w kilku wojnach.

Ezio to charyzmatyczny i zdeterminowany osobnik, którego motywacją jest śmierć członków jego rodziny. Jest również zaciekle lojalny wobec swoich przyjaciół i sprzymierzeńców, i jest gotowy do podjęcia wielkich wysiłków, aby ich chronić. Jest ekspertem w walce wręcz i potrafi posługiwać się różnymi rodzajami broni, w tym mieczami, sztyletami i bronią palną.

Postać Ezio Auditore da Firenze była chwalona zarówno przez krytyków, jak i fanów, a on sam jest często uważany za jedną z najlepszych postaci gier wideo wszech czasów.

Gry Assassin’s Creed to typowo trzecioosobowe gry action-adventure, w których postać gracza wciela się w rolę zabójcy. Gry są silnie skoncentrowane na skradaniu się, a gracz jest w stanie wykorzystać różne mechaniki skradania, aby uniknąć wykrycia.

Gry zawierają również wiele różnych broni i gadżetów, które mogą być używane do zabijania wrogów lub odwrócenia ich uwagi. Gracz może również korzystać z parkour, aby poruszać się po środowisku i unikać wrogów.

The Last of Us

The Last of Us to doceniona przez krytyków gra action-adventure, która została wydana w 2013 roku. Gra osadzona jest w postapokaliptycznym świecie, w którym większość ludzkiej populacji została zabita przez infekcję grzybiczą.

Gra śledzi historię Joela, przemytnika, który musi eskortować młodą dziewczynę o imieniu Ellie przez Stany Zjednoczone. Gra jest chwalona za mroczną i emocjonalnie naładowaną historię, a także za intensywną i trzewiową walkę.

W momencie premiery The Last of Us spotkało się z uznaniem krytyków i zdobyło liczne nagrody, w tym tytuł gry roku od kilku wydawnictw branżowych. Gra sprzedała się w ponad 17 milionach egzemplarzy na całym świecie, co czyni ją jedną z najlepiej sprzedających się gier wideo wszech czasów.

Hitman

Hitman to seria gier wideo typu stealth opracowana przez duńską firmę IO Interactive. Seria skupia się na Agencie 47, genetycznie ulepszonym zabójcy, i jego pracy jako zabójcy dla Międzynarodowej Agencji Kontraktowej (ICA). Koncepcja gry została zainspirowana filmem Tożsamość Bourne’a oraz powieścią Hitman: The Killing Floor.

Pierwsza gra z serii, Hitman: Codename 47, została wydana w 2000 roku. Gra została początkowo wydana przez Eidos Interactive, a od tego czasu została ponownie wydana przez Square Enix. Sequel, Hitman 2: Silent Assassin, został wydany w 2002 roku. Kolejny sequel, Hitman: Contracts, pojawił się w 2004 roku. Po czteroletniej przerwie, franczyza odżyła wraz z wydaniem Hitman: Blood Money w 2006 roku. Piąta gra, Hitman: Rozgrzeszenie, została wydana w 2012 roku. Szósta gra, Hitman, została wydana w 2016 roku.

Główne gry w serii to przede wszystkim gry stealth rozgrywane z perspektywy trzeciej osoby, z graczami używającymi taktyki stealth do zamachów na cele bez wykrycia. Oprócz głównego trybu fabularnego, każda gra zawiera kilka misji pobocznych, które można ukończyć, aby zdobyć nagrody. 47 może również używać broni palnej i broni do walki wręcz, aby zabijać wrogów, gdy zajdzie taka potrzeba. Aby uniknąć wykrycia, 47 może chować się za przedmiotami lub ścianami, przebierać się za postać niezależną i wykorzystywać czynniki rozpraszające uwagę, aby zbliżyć się do celu niezauważonym.

Seria Commandos

Seria gier Commandos to franczyza gier wideo z gatunku stealth-based real-time tactics. Seria, opracowana przez hiszpańską firmę Pyro Studios, obraca się wokół grupy fikcyjnych alianckich komandosów podczas II wojny światowej.

Pierwsza gra z serii, Commandos: Behind Enemy Lines, została wydana w 1998 roku. Seria zdobyła uznanie krytyków, a większość gier otrzymała średnią ocenę ponad 80% w serwisie GameRankings.

Ostatnia gra z serii, Commandos: Strike Force, została wydana w 2006 roku. Jednak od tego czasu seria jest uśpiona i nie zapowiedziano żadnych nowych gier.

Commandos 3 HD to zremasterowana wersja gry Commandos 3: Destination Berlin z 2003 roku. Został wydany 11 listopada 2011 roku dla systemu Windows za pośrednictwem Steam. Gra została zaktualizowana o grafikę w wysokiej rozdzielczości, nowe efekty świetlne i nowe sterowanie zoptymalizowane dla gier PC.

Remaster został opracowany przez Kalypso Media Digital i opublikowany przez Feral Interactive.

Dishonored

Dishonored to gra wideo typu stealth z 2012 roku, opracowana przez Arkane Studios i opublikowana przez Bethesda Softworks. Został wydany na całym świecie dla Microsoft Windows, PlayStation 3 i Xbox 360 w dniu 9 października 2012 roku. Akcja gry toczy się w fikcyjnym mieście Dunwall i opowiada historię Corvo Attano, królewskiego obrońcy, który zostaje wrobiony w morderstwo cesarzowej, którą miał chronić. Jest on zmuszony zostać zabójcą i szukać zemsty na tych, którzy spiskowali przeciwko niemu.

Corvo Attano to Były strażnik Cesarzowej, zostaje wrobiony w jej morderstwo i musi zostać zabójcą, aby szukać zemsty na tych, którzy spiskowali przeciwko niemu. Posiada szeroki zakres nadprzyrodzonych mocy nadanych mu przez Outsidera, tajemniczą postać, która przyznaje mistyczne moce tym, których uzna za godnych.

Dunwall to fikcyjne miasto, w którym rozgrywa się akcja Dishonored. Jest to miejsce ogarnięte plagą, w którym społeczeństwo rozpada się od czasu, gdy zaczęła się rozprzestrzeniać plaga szczurów. Miasto jest domem zarówno dla arystokracji, jak i przestępców, a w jego obrębie istnieją dwa odrębne społeczeństwa.

Hello Neighbor

Gra Hello Neighbor to gra typu stealth-based horror, która została wydana w grudniu 2017 roku. Gracz musi używać stealth, aby poruszać się po domu i unikać sąsiada, który jest zdeterminowany, aby je złapać. Gra ma ponad dwa miliony pobrań na Steamie i została ogólnie dobrze przyjęta przez krytyków.

Seria Metal Gear Solid

Seria Metal Gear Solid to franczyza gier wideo typu stealth stworzona przez Hideo Kojimę oraz opracowana i wydana przez Konami. Pierwsza gra z serii, Metal Gear, została wydana w 1987 roku na konsolę MSX2. Od tego czasu seria została rozszerzona o sequele, prequele, spin-offy i grę karcianą. Metal Gear Solid 4: Guns of the Patriots to najnowsza odsłona głównej serii, wydana na PlayStation 3 w 2008 roku.

Gry osadzone są w fikcyjnym uniwersum, w którym różne grupy paramilitarne walczą ze sobą o kontrolę nad światem. Bohaterem serii jest Solid Snake, agent sił specjalnych, który często musi podejmować niebezpieczne misje przeciwko tym grupom. Snake’owi towarzyszą sojusznicy, w tym Meryl Silverburgh, Campbell i Otacon. Wrogami są również różnej maści najemnicy, wywrotowcy, watażkowie i terroryści.

Rozgrywka w serii Metal Gear Solid obraca się wokół skradania i infiltracji. Gracze często muszą poruszać się po skomplikowanych środowiskach 3D, jednocześnie unikając wykrycia przez wrogów. Do pomocy w tym zadaniu mogą używać różnych narzędzi i broni, takich jak rzutki uspokajające czy kamuflaż optyczny. W grach pojawia się również wiele bossów, których gracze muszą pokonać, aby osiągnąć postępy.

Obcy: Izolacja

Alien: Isolation to gra wideo z 2014 roku opracowana przez Creative Assembly i opublikowana przez Sega. Jest to gra survival horror osadzona w uniwersum Alien i jest czwartą grą, w której pojawia się stworzenie Alien, po Aliens, Alien 3 i Alien Resurrection. Gra jest również sequelem gry wideo z 2012 roku Aliens: Colonial Marines.

Gra śledzi Amandę Ripley, córkę Ellen Ripley, jak bada zniknięcie swojej matki. Amanda przybywa do stacji Sevastopol, odległej stacji kosmicznej należącej do Weyland-Yutani, aby znaleźć ją opanowaną przez Xenomorphów i z większością załogi zabitą. Ripley musi poruszać się po ciemnych korytarzach i opuszczonych obszarach stacji, walcząc z ksenomorfami przy użyciu improwizowanej broni i narzędzi, aby przetrwać i znaleźć drogę ucieczki.

IGN przyznał grze Alien: Isolation ocenę 8,5 na 10, chwaląc jej atmosferę i projekt dźwięku, ale krytykując jej postacie i fabułę. PC Gamer przyznał jej ocenę 81%, nazywając ją „triumfem w pełnym napięcia horrorze” i „precyzyjnie wykonanym listem miłosnym do oryginalnego filmu Ridleya Scotta”.

This Land Is My Land

This Land Is My Land to gra o amerykańskim farmerze, który musi bronić swojej ziemi przed rządem. Rozgrywka opiera się na skradaniu i strategii, ponieważ gracz musi unikać wykrywania i załatwiać wrogów po cichu. Gra ma unikalny styl sztuki, który odróżnia ją od innych gier z tego gatunku i oferuje wymagające i satysfakcjonujące doświadczenie dla graczy, którzy szukają czegoś innego.

Seria Tom Clancy’s Splinter Cell

Seria gier Tom Clancy’s Splinter Cell to franczyza gier wideo typu stealth stworzona przez Toma Clancy’ego oraz opracowana i wydana przez firmę Ubisoft. Seria składa się z pięciu głównych gier, Splinter Cell, Pandora Tomorrow, Chaos Theory, Double Agent i Conviction, a także kilku gier spin-off.

Bohaterem serii jest Sam Fisher, pracownik fikcyjnej Agencji Bezpieczeństwa Narodowego (NSA) i członek fikcyjnej jednostki Black Ops Third Echelon. Sam Fisher wykorzystuje swój trening stealth i gadżety, aby podjąć terrorystów na całym świecie.

Pierwsza gra Splinter Cell została wydana w 2002 roku i doczekała się pięciu sequeli. Najnowsza gra z serii, Blacklist, została wydana w 2013 roku.

Seria Thief

Seria gier Thief to franczyza gier stealth, która rozpoczęła się w 1998 roku wraz z wydaniem oryginalnej gry, Thief: The Dark Project. Seria jest rozwijana przez Looking Glass Studios i wydawana przez Eidos Interactive.

Seria śledzi historię Garretta, mistrza złodzieja, który działa w mieście The City, mrocznej i gotyckiej steampunkowej metropolii. Garrett kradnie bogatym i daje sobie, działając poza prawem. Gry z serii zazwyczaj obracają się wokół Garretta podejmującego się różnych napadów i rabunków w The City, jednocześnie unikając wykrycia przez strażników miejskich i innych przeszkód.

Seria Thief jest znana z rozgrywki typu stealth, która zachęca graczy do unikania wrogów lub środków bezpieczeństwa, zamiast walczyć z nimi twarzą w twarz. Gry zawierają również wiele narzędzi i gadżetów dla Garretta, aby pomóc mu w jego włamaniach, w tym łuk i strzały, wytrychy i różne mikstury.

Seria Thief została dobrze przyjęta przez krytyków, z wielu chwaląc jej wciągająca budowa świata i jego skupienie się na skradanie rozgrywki nad walką. Jednak seria została również skrytykowana za niespójny projekt poziomów i okazjonalne skoki trudności.

Aragami

Aragami to trzecioosobowa gra typu stealth osadzona w feudalnej Japonii. Grasz jako nieumarły zabójca o imieniu Aragami, który został przywołany do życia przez tajemniczą dziewczynę o imieniu Yamiko. Twoim celem jest odnalezienie Yamiko i ochrona jej przed siłami, które na nią polują.

Aragami to bardzo dobrze wykonana gra stealth, z satysfakcjonującą mechaniką i piękną oprawą. Sterowanie jest proste, ale skuteczne, a poziomy są zaprojektowane tak, by można było je przechodzić wielokrotnie, by odnaleźć wszystkie sekrety. Gra posiada również system craftingu, który pozwala na tworzenie nowych przedmiotów i broni.

Ogólnie rzecz biorąc, Aragami to doskonała gra typu stealth, która spodoba się fanom gatunku.

Styx: Master of Shadows

Styx: Master of Shadows to gra wideo typu stealth opracowana przez Cyanide Studios i opublikowana przez Focus Home Interactive. Został wydany na Microsoft Windows, PlayStation 4 i Xbox One w październiku 2014 roku. Gra osadzona jest w mrocznym świecie fantasy, w którym gracz przejmuje kontrolę nad tytułowym goblinem, Styxem.

Styx: Master of Shadows to gra typu stealth, która kładzie nacisk na skradanie się i zabójstwa nad walką. Gracz może korzystać z różnych umiejętności i narzędzi do zabijania wrogów, w tym zatrutych sztyletów i łuku z usypiającymi strzałami. Gracz może również korzystać z magicznych zdolności, takich jak „sprint” po ścianach i „niewidzialność”, aby uniknąć wykrycia.

Poziomy w grze są stosunkowo otwarte, a gracz może wybrać sposób ich ukończenia. Nieśmiertelne metody ukończenia poziomów są często nagradzane większą ilością złota. Gra posiada system ekonomiczny, w którym gracz może wydać złoto na przedmioty i ulepszenia ze sklepów rozrzuconych po poziomach.

 

Dodaj komentarz